Saturday, January 15, 2011

camtu rupenye!

haii.....arini duk umah je.bosan la plak.
slalu hjung mgu ade je aktiviti nk buat..
tp mgu ni duk diam je kt umah.kalu kuar nnt duit cm air je..
dh la bln ni roadtax mati..aiyoo..jimat2..
so..sile duk umah diam2 ye..hehe...

bile dh duk umah diam2 ni.laptop stia ngn aku la.spanjang ari ngadap laptop.
duk layan cite korea..wahhh...best gile..hilang tensen aku..
smbil2 layan cite korea.rayau la kt tenet ni.n jumpe plak pasal artikel ni...

cara2 meningkatkan metabolisme badan..

1. Bersenam

2. Bersarapan pagi
                                                (kalau sarapan byk cmni cmne nk kurus ni???)
3. Makan dengan lebih kerap
4. Minum air

5. Minum teh hijau
6. Mendapat rehat yang secukupnya

                                                         (bestnye dpt rehat cmni...woooo....)

punca badan makin naik or dah naik susah nk trun...ermm..
sume tu sb metabolisme kite dah rendah..
bile metabolisme rendah, tahap pembakaran kalori juga akan menjadi lebih perlahan.
dat's y la badan susah nk trun.tp nak naik senang la sgt.nk trun pnye la ssah..huh...
(refer dri sendri sbnrnye..hehe)

ok...faktor metabolisme rendah plak :
  • faktor umur,
  • jantina,
  • genetik,
  • tekanan,
  • dan juga jumlah senaman yang dilakukan oleh seseorang individu tersebut
ermm..base on faktor2 kt atas ni..mungkin metabolisme aku rendah sb tekanan kot..huhu
sb zaman blaja dlu.makan mmg kuat aku ni.tp kurus je.xnaik pun..
skrg ni makan xde la byk.tp ttp naik.nk trun ssh btol..
so,pasni xleh tensen2..aku nk wat xreti je.wat ikut aku sndri..
so,xde la stress sgt.org nk ckp ape pun ckp la kn..
dah xlarat nk layan..hehe...
(faktor plg besar mungkin umor kot.tp xnk ngaku..ttap nk ckp tekanan gk..haha)


coretan oleh fz@

No comments:

Post a Comment